Het antwoord 2.0 – Mijn eerste jaar als journalistiekstudent

Alle video’s die in deze publicatie verschijnen zijn door mijzelf gemaakt.

Als je troebel water met rust laat, wordt het vanzelf helder‘ stond er vandaag op de scheurkalender bij ons thuis. Ik zie dit schooljaar als troebel water waar ik voor mijn eigen helderheid heb gezorgd. Soms met hulp van anderen, maar tot nu toe kwam ik er altijd uit. Het is tijd om te relativeren, om te laten zien waar ik sta , dat ik achter mijn werk sta en hoe ik mezelf op dit moment zie als journalist. Ready set…. GO!

Hoor ik in de journalistiek thuis? En waarom?

‘De toekomst van de journalistiek ligt in het onderkennen van de creatieve , scheppende dimensie van het beroep’ ‘Creativiteit is nieuwe en waardevolle ideeën bedenken door denkpatronen te doorbreken.’ Deze uitspraken staan in Nieuws dat verzin je niet Manifest voor het journalistieke idee – Boek geschreven door: Karel van den Berg. Tijdens mijn zoektocht om de vraag te kunnen beantwoorden ‘Hoor ik in de journalistiek thuis? En waarom?’ zocht ik naar een onderzoek of bronnen over het combineren van creativiteit met de journalistiek. In hoofdstuk 2 ‘Creativiteit en Innovatie’ uit het hetzelfde boek, kwamen voor mij een aantal belangrijke punten bovendrijven die ik ontzettend waardevol vind om mee te nemen in mijn antwoord. Ik kon een hoop herkenning vinden. Neem dit stuk uit het boek:

Denkpatronen hebben veel verschijningsvormen: vakmatige routines, heersende opvattingen, expertise – ‘zo doen we dat altijd’ en ‘zo zit dat nu eenmaal’. Om een misverstand te voorkomen: denkpatronen zijn niet (altijd) fout. Ze kunnen zelfs nuttig zijn. Je bouwt patronen op door handelingen die succesvol zijn te herhalen. Leren, heet dat ook wel. Beroepsonderwijs doet niet anders dan patronen aanleren, opdat studenten straks in de praktijk tegen de deadline aan nog snel een kolommetje kunnen tikken dat aan de ambachtelijke regels voldoet, zonder telkens het basisboek journalistiek te moeten raadplegen om alle vijf W’tjes en de H af te vinken. In mijn eerste les geschreven pers leverde een verkeersongelukje evenveel vormen en variaties van berichten op als er studenten in onze groep zaten, van drie regels tot twee vellen kopijpapier. De vier jaren die volgden, hadden als doel om iedereen aan het eind ongeveer hetzelfde bericht te laten schrijven volgens de eisen en regels van het ambacht. Daar is het beroepsonderwijs voor. Het probleem is alleen dat die denkpatronen haaks staan op creativiteit. Ze zitten nieuwe ideeën in de weg. Die beginnen nou juist met de vraag: kunnen we ook iets anders met zo’n aanrijding met gewonden? Onbewust en onbedoeld leren we aankomend journalisten daarmee veel creativiteit af. We leren hun in feite denken als de vorige generatie, terwijl nieuwe ideeën hard nodig zijn. En je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt, wist Albert Einstein al . Een ander probleem met denkpatronen: het zijn vanzelfsprekendheden, waardoor je ze moeilijk herkent.

Ik denk dat deze tekst mij ook vooral heeft laten zien dat dit mij een enorme ‘drive’ geeft om mijn Condor-traject voort te zetten. Ook de volgende bevindingen vond ik enorm toepasselijk:

Bij creativiteit is verbeelding essentieel. Iets nieuws bedenken wil zeggen: iets wat er nog niet is – per definitie geen zaak van kennen of weten, maar van verbeelden. Nog maar eens Einstein: ‘Fantasie is belangrijker dan kennis, want kennis is begrensd.’ Voor vakmensen kan divergeren onwennig zijn. Journalisten houden zich graag bij feiten en de geldende conventies. En het gaat er nu juist om te fantaseren; die deskundige, ongeduldige, routineuze, typisch journalistieke houding te laten varen. Geers noemt dit zonder aarzelen het grootste vak-eigen knelpunt voor creativiteit: ‘De kritische geest. Anders dan in andere sectoren heeft de journalist permanent een kritische houding. Dat is fantastisch voor de journalistiek, maar fenomenaal remmend voor creativiteit. Wat een beetje afwijkt van het patroon, schiet de journalist onmiddellijk en vroegtijdig af. Dat is het moeilijkst te overwinnen.’ Biedt de journalistiek beperkte mogelijkheden voor creativiteit, in vergelijking tot bijvoorbeeld de onbegrensde beeldende kunst? Zeker niet, vindt Marcus Geers. ‘Het is om te beginnen een misvatting dat kunst alle mogelijkheden openlaat. Een schilder heeft ook een scherpe visie als hij een echte kunstenaar is. Hij kent daarmee dezelfde moeilijkheid als de journalist. Hij moet zijn visie eerst ontwikkelen en dan ook nog op een eigen originele manier zien uit te drukken in zijn werk. De journalistieke mogelijkheden zijn niet beperkter dan die van een kunstenaar. Beiden vertrekken elke keer opnieuw blanco. En ik hoor de authentieke journalist al opperen: “Maar je hebt bepaalde feiten, die moet ik toch brengen?” Ja, maar een andere combinatie van de feiten verandert de feiten toch niet? Je brengt wel iets wat je doelgroep nog niet heeft gezien. Sterker, door feiten anders te combineren vind je waarschijnlijk juist andere, nieuwe feiten.’

Veel van mijn foto’s van vroeger bestaan uit een knippende. plakkende, schilderende mini-Femke.

Sinds het invoeren van de competentie ‘vernieuwen’ voel ik me als een vis in het water. Ik kan in de vernieuwende journalistiek gevoelsmatig mijn kwaliteiten meer toepassen. Als ik aan mijn geliefden vraag : “Wat dachten jullie vroeger dat ik zou worden?” Is het eerste antwoord: “Iets creatiefs.” Daarom hoor ik vaak verbazing als ik vertel dat ik journalistiek studeer. Mensen kunnen de link vaak niet leggen dat Journalistiek en Creativiteit soms met elkaar in verbinding kunnen staan. Journalistiek is vaak bijvoorbeeld het ‘NOS journaal’ en creativiteit is vaak ‘knippen en plakken’. Dit klinkt als een extreem verschil, en lijkt enorm zwart/wit, desondanks geloof ik dat dit wel te combineren is.

Ik merk dat ik ook iemand ben, die het gevoel wil hebben dat ze voor iemand iets kan betekenen door het vertellen van zijn of haar verhaal. Je creativiteit inzetten is volgens mij nog mooier als het een onderliggend verhaal kan verduidelijken.

Of ik in de journalistiek thuis hoor? Ik zeg volmondig ja! Ik denk dat ik afgelopen halfjaar heb kunnen laten zien dat ik heb geluisterd naar de opmerkingen van mijn vorige assessment en dat ik voornamelijk ook dingen heb gedaan waar zowel mijn hart ligt en anders zijn dan de dingen die ik ‘normaal’ zou hebben gedaan. Zo ging ik op onderzoek uit met het lezen van de Volkskrant , besloot ik mee te gaan researchen met de onderzoeksvragen van de column van Art Rooijakkers in Het Parool , en ging ik naar Almere om in één dag een journalistieke instagram post te maken.

Naast deze producties heb ik nog zoveel andere mooie producties mogen maken, mensen mogen ontmoeten en dingen mogen ontdekken. Op het moment dat ik dit schrijf, ben ik afgelopen nacht naar de opnames van ‘Zomer met Art’ geweest in Amsterdam met wat klasgenoten ( uitgenodigd door de heer Rooijakkers himself als dank voor de fijne samenwerking ) en ben ik doodop, maar tegelijkertijd krijg ik zo’n grote energiestoot van alle mooie ervaringen die ik mag meemaken. Mooier kan toch niet! 🙂

Wat heb ik de journalistiek te bieden?

Femke als journalist:

Creatieve duizendpoot, verhalenverteller, perfectionistische, nieuwsgierige enthousiasteling en een ambitieuze Brabantse dame met verantwoordelijkheidsgevoel.

Ik bied:

Vernieuwende producties, verzorgde diepgaande verhalen, aandacht aan manier van publiceren en produceren, een luisterend oor.

Assessment 2:

Geluisterd:

  • De brand in het Landhuis / NPO Radio 1 / NTR – Aflevering 1 t/m 6  ( Alle afleveringen )
  • Tante Jos / NPO Radio 1 / KRO-NCRV  – Aflevering 1 t/m 5  ( Alle afleveringen )
  • Laura H. – de podcast / SCHIK & Das Mag – Aflevering 1 t/m 4 ( Alle afleveringen )
  • Komt een mens bij de dokter / Alliantie Gezondheidszorg – Aflevering 1
  • De Zomer van 1945 / NPO Radio / EO – Aflevering ‘Gouden maanden voor muzikanten’
  • De moord op Patrick / NPO Radio 1 / VPRO – Aflevering 1 t/m 5 ( Alle afleveringen )
  • De Kofferbakmoord / Dagblad van het Noorden – Aflevering 1 t/m 4 ( Alle afleveringen )
  • De Blankenberge Tapes / NPO Radio 1 / VPRO – Aflevering 1 t/m 3 ( Alle afleveringen )
  • Bob / VPRO – Aflevering 1 t/m 6 ( Alle afleveringen )
  • De Bourgondiërs met Bart van Loo / Klara – Aflevering 1
  • Waarom / NPO Radio 1 / VPRO – Aflevering 1 t/m 3  ( Alle afleveringen )
  • Over My Dead Body / Wondery – Aflevering 1 & 2
  • De krokante Leesmap / BNNVARA – Aflevering 37
  • Van Gogh belicht : de brieven / Van Gogh Museum Amsterdam – Aflevering 1 t/m 9 ( Alle afleveringen )
  • Klassieke Mysteries / NPO Radio 4 / AVROTROS – Aflevering 1 & 3 ( Nog aan het luisteren! )

Gezien:

Geweest/Gesproken:

  • Schrijfcollege van Thomas Verbogt bijgewoond in de Stemmingmakerij in de Lochal.
  • Verschillende meetings gehad met Mia van Rijsewijk voor het ‘Pasta-event-Venijnig -Vraagstuk’
  • Telefonisch gesproken met Jurjen IJsseldijk , eindredacteur NOS op 3.
  • Presentatie gegeven op de open dag van de FHJ.
  • Afspraken gehad met Sanne Scheffers en Jedrek Nadobnik voor het ‘Lost in Europe’ project.
  • Documentaire ‘Sylvana, demon of diva’ gekeken met de makers van de documentaire en de studenten van de Audiovisual Storytelling minor in de Stemmingmakerij in de Lochal.
  • Briefing Venijnig Vraagstuk Lost in Europe.
  • Opnamedag Lost in Europe op de grens tussen België en Nederland.
  • Meeting Venijnig Vraagstuk Art Rooijakkers in Het Parool.
  • International Journalism Festival bijgewoond in Perugia.
  • College gehad van Wiel Schmetz ‘Leiderschap en Management voor beginners’.
  • Stagemarkt
  • Samen met Cécile gepresenteerd bij de presentatie van de Social Labs van Fontys. Op locatie: Fontys Sporthogeschool.
  • Meermaals telefonisch contact gehad met Geesje van Haren van VersPers.
  • Opnames bijgewoond van ‘Zomer met Art’ in Amsterdam.

Gelezen:

  • Houden van dingen die niet perfect zijn Haemin Sunim
  • Nieuws dat verzin je niet – Manifest voor het journalistieke idee – Karel van den Berg ( Nog aan het lezen! )

Welke bewijzen heb je? Hoe koppel je dat aan de competenties? ( Publieksgerichtheid, Researchen , Produceren, Reflecteren, Vernieuwen )

Net als vorig assessment heb ik mijn publicaties op mijn blog gekoppeld aan de verschillende competenties op de competentiekaart.

Zodra je op één van de vijf competenties drukt, zul je de door mij gekozen publicaties zien, die passen bij de desbetreffende competentie.

Deze keuze is gebaseerd op de omschrijving van iedere competentie op de competentiekaart en op wat ik, gevoelsmatig, en door middel van het maken van de publicaties, zelf bij iedere competentie vind horen.

Dit kan dus betekenen dat er artikelen tussen zitten die ik persoonlijk bij meerdere competenties vind passen. Je zult dus zo nu en dan, hetzelfde artikel onder verschillende competenties zien staan. Dit leek voor mijn klasgenoten verwarrend, maar voor mij werkt dit top. Zo heb ik overzicht. Er staan nu eenmaal langere publicaties op mijn blog waar ik meerdere aspecten onderzoek en bespreek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *