Mijn tweede week binnen: hoe we toch proberen door te gaan met het gewone leven

Nu we met z’n allen noodgedwongen thuis zitten en het gewone leven op z’n kop staat, probeer je toch, zo goed als dat kan, het gewone leven door te laten gaan. Mijn klas ontmoet ik via Skype, de zon ontmoet ik door mijn slaapkamerraam of als ik boodschappen ga doen en mijn vrienden spreek ik aan de telefoon. Het journalistieke proces en het ontdekken van het vak, wordt nu wel een stuk moeilijker nu de corona zich steeds verder verspreidt. Een lezing bijwonen, of buiten opzoek gaan naar een verhaal, zit er niet in.

De afzondering maakt gelukkig ook ruimte voor creatieve oplossingen. Het is lastig, maar zelfs met weinig bewegingsruimte, is er nog ruimte om je te bewegen. Dit is waar ik deze week mee bezig met geweest:

Inzoomen op een onderzoeksmethode

Zelfs door het contact met mijn klas via Skype, hebben we toch nog iets van houvast kunnen creëren. We zijn begonnen dit schooljaar onder andere met het doorspitten van onderzoeksmethodes, dus besloten we dit ook af te maken. Echter koos ik nu voor een vorm binnen de journalistiek. ‘Belevenisjournalistiek’. Met vooral de focus op de woorden van deskundigen en de vraag of je met belevenisjournalistiek nog wel kwaliteitsjournalistiek kun maken en betrouwbare en objectieve informatie kunt verspreiden.

Zie hieronder mijn presentatie.

Nu mijn vrijheden beperkt zijn: kan ik nog wel iets maken?

Mijn handen jeuken telkens om iets met de prangende corona situatie van nu te doen. Het niet naar buiten kunnen maakt het ontzettend lastig, daarom besloot ik te kijken naar wat ik nog wél kan, en hoe ik een verhaal zou kunnen vertellen, zonder mijn huis te verlaten.

Nu ik mijn beste vriendinnetje Maud niet meer in het echt kan zien en aanraken, schrijf ik meer ansichtkaarten dan voorheen merk ik. En het mooie is ,een kaart kan een moment vastleggen en een hele hoop vertellen. Daar lag een idee dacht ik.

Daarom heb ik een oproepje gedaan naar mensen over de hele wereld, om mij een ansichtkaart te schrijven en antwoord te geven op de volgende vragen:

I would like to ask you if you would like to send me a postcard or letter where you can answer the following questions:
‘How has your life changed since the corona outbreak? How are you doing? And what can we do to help each other?’
Therefore I hope we can alarm people about this situation, spread more positivity and maybe we can give each other some hope.

Bovenstaande tekst schreef ik op mijn Postcrossing account. Eerder schreef ik al over het maken van een productie door middel van het schrijven van ansichtkaarten. De onderliggende gedachte blijft hetzelfde als de vorige keer, alleen versterkt de manier van het vertellen van de verhalen nu de verhalen ansich hoop ik. Men kan het huis nu niet uit, maar ik wil ze wel een podium geven om zijn of haar verhaal te vertellen. Vorig weekend gingen mensen nog massaal naar het strand zonder 1,5 meter afstand te houden. Ik hoop dat ik zo een journalistiek verhaal kan maken over dit moeilijke onderwerp dat mensen wakker kan schudden en voor verbinding zorgt. Daarom schreef ik deze week 10 kaarten, in de hoop dat ik er ook een aantal terug ga krijgen!

De posterpresentatie en mijn klas als ‘startup’

Donderdag hebben we knopen door moeten hakken met z’n allen. Tijdens ons Skypegesprek hebben we ideeën voor kunnen leggen. Willen we een journalisten collectief worden? Welke onderwerpen willen aansnijden? Hoe kunnen we hier verdienmodellen aan koppelen?

Zie hieronder mijn word document dat ik heb voorbereid:

We hebben afgesproken om voor maandag allemaal 3 ijkpersonen te bedenken en die aan elkaar te presenteren. Om voor ons collectief telkens drie personen te bedenken waar we publieksgericht iets voor kunnen maken. + We gaan een naam bedenken voor ons collectief. Daarna kunnen we aan de slag om onze posterpresentatie voor te bereiden.

Verder.. kwamen we nog op het bespreken van journalistieke haakjes. En toen kwamen we op de ‘agenda setting theorie’.

: The influence of media affects the presentation of the reports and issues made in the news that affects the public mind. The news reports make it in a way that when a particular news report is given importance and attention than other news the audience will automatically perceive it as the most important news and information are given to them. The priorities of which news comes first and then the next are set by the media according to how people think and how much influence will it have among the audience. Agenda setting occurs through a cognitive process known as “accessibility”. Media provides information which is the most relevant food for thought, portraits the major issues of the society and reflects people minds.

Bron: https://www.communicationtheory.org/agenda-setting-theory/

Tot de volgende!

Liefs


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *