Voor de derde week binnen: we staan gelukkig niet stil

Onze posterpresentatie

Een posterpresentatie via Teams. Niet echt het meest efficiënt als je het mij vraagt, maar het is ons wel gelukt. Na een half uur aan technische mankementen, telkens overnieuw beginnen, en verwarring over de presentatie zelf, hebben we toch een hoop goede feedback en kritische vragen mogen ontvangen. En wat heel fijn was is dat een hoop mensen ook potentie zagen en dat we een hoop steun ontvingen. Het was een prachtig leermoment en een kleine overwinning.

De tekst op onze poster hebben we uiteindelijk nog aangevuld.

Opening presentatie Femke : ´Goedemiddag allemaal. Ten eerste bedankt dat jullie de tijd hebben genomen om in deze gekke periode onze online – presentatie bij te wonen. Het is voor ons ontzettend ongewoon en uitzonderlijk om een samenwerking aan te gaan, zonder dat we elkaar ´echt´ kunnen zien, maar ondanks dat hopen we ons verhaal zo goed mogelijk aan jullie over te brengen. Misschien is het in dit geval, het meest efficiënt om eventuele vragen even te noteren, zodat wij deze aan het einde kunnen beantwoorden.

Onze klas is dit jaar voor het tweede jaar samen. We begonnen met een grotere club, en zijn op dit moment nog met 7 individuen over. En verschillende individuen dat zijn wij zeker! Toen er werd aangegeven dat er van ons werd verwacht dat we samen gingen werken, ontstond er hier en daar wat twijfel. We waren allemaal zo verschillend, hoe gingen we dat aanpakken?

We zijn vervolgens naar verschillende mogelijkheden gaan kijken. Ons oog viel onder andere op de aanpak van Radar Limburg. De gebruiker bij Radar Limburg krijgt niet één lang verhaal voorgeschoteld maar bepaalt zelf wat en hoeveel hij leest, bekijkt en beluistert over één thema. De redactie schrijft artikelen, maakt filmpjes, audio-opnamen, graphics en animatie die samengebracht worden op de website van RadarLimburg. Zoals ze zelf beschrijven op de website.

Dit zou voor ons een mooie formule zijn bedachten wij, aangezien ieder zijn kwaliteiten zo zou kunnen inzetten en we samen één verhaal konden vertellen. We kwamen er wel achter dat Radar Limburg zelf moeite had met het hoofd boven water te houden en te weinig mensen naar de website toe gingen. Daarom hebben wij contact gehad met Emile Hollman, die ons uitleg heeft gegeven over de aanpak van Radar Limburg en wat daar fout is gegaan. Daar hebben wij weer van kunnen leren en hebben wij in onze aanpak verwerkt.

Dit is wie wij zijn : een studentencollectief met heel veel verschillende mensen met een hoop verschillende kwaliteiten. En dat is wat ons denk ik ontzettend sterk kan maken. Onze verschillen maken ons krachtig en zo kunnen we ook meer uit het maken van productie halen. Hier wordt zo dadelijk meer over vertelt. We willen persoonlijk en transparant zijn richting onze lezer (kijker of luisteraar). Zo hebben we voor de ´persoonlijke noot´ illustraties gemaakt van ons team. Deze afbeeldingen zullen bijvoorbeeld bij iedere productie komen te staan, mensen krijgen een indruk, kunnen klikken op het poppetje en krijgen meer informatie over de maker van het verhaal, maar we zijn niet op de voorgrond. Het verhaal moet leidend zijn. ´

Doelgroep en personas bedenken

Waar wij nog in moeten verbeteren is het concreet maken van een doelgroep. Nu hebben we zeker inhakend op de feedback van Bart, voornamelijk aannames gedaan, ipv onderzoek gedaan bij onze doelgroep wat ze willen. Strak en supergoed gepresenteerd, maar zit het product in het hoofd van Bart? We zijn begonnen met heb maken van ijkpersonen, maar naast deze aannames, kunnen we ook verder en onderzoeken. We hopen aankomende week Bart en misschien nog eventuele andere personen te spreken om te sparren over onze doelgroep.

Want moet een collectief altijd werken voor anderen bedrijven? Het medialandschap zit barstensvol , hoe kun je een stukje veroveren? Hoe werkt lean werken? Hoe kom je aan het bestaansrecht? Je poducties doorverkopen aan derde mediamerken ? Dit zie je bijna niet. werkt dit dan wel? Waarom werkt een paywall vaak niet, maar bij de Correspondent wel? Allemaal vragen die omhoog komen borrelen in onze grote zoektocht naar hoe we dit nu daadwerkelijk moeten gaan doen.

Al denk ik dat we niet moeten vergeten dat we nog 2,5 jaar hebben om te onderzoeken, exploreren en te groeien tot datgene dat wij in ons hebben. Allemaal stuk voor stuk. We zijn pas net begonnen, maar we komen er wel. We moet net zolang blijven kantelen tot je vinden wat we zoeken.

Door Bart zijn wij bijvoorbeeld meer gaan nadenken over onze doelgroep. En zijn mening en de meningen voor anderen zijn voor ons belang. Het is aan ons om te onderzoeken welke meningen leidend moeten zijn.

Zie hieronder de ijkpersonen die had bedacht:

Tijdens het samenwerken moet je soms dingen uit handen geven, wat niet altijd gaat zoals gehoopt. Soms gaan dingen ook tegen mijn gevoel in en de andere keer voel ik me trots en gaat het goed. Zodra we alles op een rijtje hebben hoop ik meer voldoening te voelen.

Overig

Verder wil ik naast alle werkzaamheden met de groep me nog gaan focussen op wat nu daadwerkelijk het verschil is tussen ondernemen en ondernemerschap. Hoop ik het boek de Nieuwe Journalist te kunnen lezen en een geheel te maken van mijn ansichtkaarten productie. Dit laatste hoop ik te kunnen verwerken in een ´Verse productie´

Onze zoektocht gaat verder. Volgende week meer!

Liefs,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *