Voor de negende week binnen: een week vol nieuwe inzichten

Maandag:

De maandag begon voor mij met een gesprek met Roy en Djaydee uit leerjaar 3. Aangezien ik vorige week vastliep voor mijn gevoel, besloot ik aan de bel te trekken. Met Roy besprak ik na het gesprek met Djaydee, individueel nog even waar ik mee bezig was en hoe het ging. We bespraken wat er goed ging en wat ik nog kon aanpakken of verbeteren. Dit gesprek heeft mij enorm op weg geholpen.

Gesprek met Sophie: Maandag sprak ik ook Sophie en zijn we aan de slag gegaan met het verder uitwerken van ons plan en het inzichtelijk maken van het verhaal wat we willen vertellen rondom dit thema. Dit hebben we samengevoegd in het document hieronder:

Vervolgens hebben we Cédric uit leerjaar 3 (Databewijst) benaderd en voor woensdag te Skypen. We willen met hem sparren over het verwerken van data in een productie en mogelijk heeft hij nog tips voor ons.

Vervolgens heb ik om 13:00 nog met Djaydee geskypet.

Vooral over hoe we elkaar kunnen helpen. We hebben elkaars ideeën voorgelegd. En Djay wilde graag aansluiten bij mijn voedselbank pitch van vorige week maandag. Alleen zei Roy ook al in ons gesprek, ik moet wel gaan waken dat ik niet teveel omhanden heb, ik heb nog maar een maand en wil wel mooie dingen neerzetten. Dat is wel de bedoeling.

Als laatste heb ik om 15:00 nog met Devid gebeld. Al was dat niet meer heel noodzakelijk aangezien Roy mij ‘s ochtends al op weg had geholpen.

Dinsdag

Het ansichtkaarten project:

Na mijn bespreking van Roy op maandag wist ik wat ik wilde gaan doen met mijn ansichtkaarten uit verschillende landen. (Klik hier voor de uitleg achter dit project) Mijn zoektocht naar de corona omstandigheden over de hele wereld, door middel van het schrijven van brieven, is een vorm van crowdsourcing. De mogelijkheid bestond ook nog om een eventuele tijdlijn toe te passen in mijn productie waar je de voorgang van het virus kon zien. (Denk aan wanneer de eerste besmetting in het specifieke land plaatsvond en wanneer de meeste besmettingen waren.) En door een klikbare productie te maken in Verse kan ik er voor zorgen dat je bij ieder land cijfers en data te zien zou krijgen bij iedere kaart.

Als voorbeeld: Je ziet de kaart die ik van een meneer uit Engeland heb gekregen in de Verse productie. Je kunt inzoomen op de details, denk aan: de postzegel(s), stempels, de datum waarop de kaart is verzonden, het aantal kilometers die de kaart heeft afgelegd, eventuele foto’s, etc. Vervolgens klik je op een knop en kom je bij uitleg over wanneer de corona-crisis in dit land is begonnen, eventuele details, en informatie of het verloop van de ziekte. Deze informatie wil ik baseren en zoeken in de volgende data:

Een stuk van Pointer over betrouwbare databanken van corona cijfers. Bron: https://pointer.kro-ncrv.nl/artikelen/elke-dag-de-nieuwste-cijfers-over-de-wereldwijde-verspreiding-van-het-coronavirus :

De gegevens achter deze pagina komen van het European Centre for Disease Prevention and Control en het Coronavirus Research Center van de Johns Hopkins-universiteit. Zij publiceren dagelijks een overzicht van wereldwijde coronabesmettingen en -slachtoffers. De Johns Hopkins-universiteit staat in Baltimore in de Verenigde Staten. In dit artikel hebben we het steeds over het aantal dodelijke slachtoffers. Omdat landen zeer verschillend beleid voeren als het aankomt op het testen van mogelijke patiënten, zeggen besmettingscijfers een stuk minder dan het aantal slachtoffers.

Hierboven zie je de kaarten en brieven die ik tot nu toe heb mogen ontvangen:

1 uitgebreide brief uit Engeland.

2 ansichtkaarten uit Duitsland. (één met een corona-verhaal en dus met een bruikbaar verhaal, de ander is helaas niet bruikbaar en deze mevrouw of meneer wilde zijn of haar verhaal niet delen.)

2 ansichtkaarten uit Finland.

1 ansichtkaart uit de Verenigde Staten.

1 ansichtkaart uit Taiwan. (De kaart is helaas niet bruikbaar want mevrouw wilde haar verhaal niet delen. Ik heb enkel en alleen ‘Greetings from Taiwan’ op de kaart staan. Heel erg balen!)

Ik wil tot uiterlijk 1 juni wachten op ansichtkaarten en ondertussen zelf nog meer kaarten naar de mensen verzenden en data gaan verzamelen over de landen waar ik de kaarten van ontvang.

Op dinsdag heb ik zelf nog 5 ansichtkaarten geschreven in de hoop er op tijd nog een aantal terug te ontvangen. En ik kan je vertellen dat dit nog best een hoop werk was! Het vergt allemaal best veel werk. Kaarten sturen, wachten op bevestiging dat ze zijn aangekomen, wachten tot je kaarten terug ontvangt (zonder te weten waar ze vandaan komen) en de onzekerheid die daar bij komt kijken, het zoeken naar welke data je kunt koppelen aan welk land en aan een kaart. Aangezien het rond 1 juni weer kan zijn dat al deze cijfers weer veranderd zijn! En daarna nog kijken of ik alles met de uitstraling die ik wil, in Verse kan verwerken!

Daarnaast ben ik aan het nadenken of ik dit project mogelijk ergens kan pitchen. Denk aan een story op Instagram voor RTL nieuws. Of een website publicatie van de volledige productie voor de Volkskrant online. Bijvoorbeeld https://www.volkskrant.nl/kijkverder/ . Dat zijn mogelijkheden waar ik zeker over aan het nadenken ben. Voor mijn gevoel is nooit geschoten altijd mis. Maar ik moet kijken hoe én of ik dit kan aanpakken.

Al met al nog best een klusje!

Ook ben ik nog met mijn podcast bezig geweest. Ik heb de geluidsfragmenten van mijn zoektocht op het internet opgenomen en een mailtje voorbereid om naar een website voor ansichtkaartenverzamelaars te verzenden in de hoop dat ze telefonisch met mij in gesprek willen gaan. En wat vond ik dit spannend!

Verder las ik ook nog uit ‘De Nieuwe Journalist‘ en heb ik daarmee hoofdstuk 3 ‘Het pitchleven’ uit. Ik vind het allemaal best confronterend moet ik zeggen! Ik citeer een stuk uit het boek:

“Het feit dat de verkoop van verhalen voor freelancers weinig oplevert en er sprake is van scheve machtsverhoudingen in de journalistieke sector roept de vraag op waarom traditionele freelancers überhaupt nog diepgravende journalistiek bedrijven. Liefde voor hun vak, is daarop het antwoord. Voor veel freelancers is het niet ondernemerschap dat hen richting de Kamer van Koophandel drijft. Journalisten die voor dit boek werden gesproken zien zichzelf lang niet altijd als ondernemer. Ze voelen zich in de eerste plaats journalist. Ze immers niet bouwen aan een bedrijf, maar aan journalistiek bedrijven: interviewen, onderzoek doen, tegels lichten en duiding geven. Een bekende valkuil, stelt bedrijfsadviseur Michael E. Gerber in zijn boek ‘De Ondernemersmythe.’….” Bron: De Nieuwe Journalist , Hoofdstuk 3 ‘Het pitchleven’, bladzijde 59.

Dat ondernemen van belang is binnen dit vak, wordt er met de paplepel ingegoten. En ik begin nu stapje voor stapje steeds beter te begrijpen waarom dit wordt gedaan. Het bestaan van een journalist en het werven van een inkomsten is al een uitdaging en daarom kun je jezelf het beste zoveel mogelijk verdiepen in hoe je op een winstgevende manier een steentje kunt bijdragen aan het informeren en het duiding geven van dit verwarrende leven.

Woensdag

Woensdag sprak ik om 13:00 met Sophie af om ons Skype-gesprek om 14:00 met Cédric voor te bereiden.

Vragen die wij op woensdag aan Cédric hebben gesteld:

Als eerste uitleggen waar we mee bezig zijn.

  • Waar zou jij beginnen?
  • Waar haal jij informatie vandaan?
  • Hoe weet je dan of de informatie betrouwbaar is?
  • Hoe verwerk je vervolgens je data in de productie?

De tips en antwoorden die we van Cédric hebben gekregen:

Kijk of er al een data(set) beschikbaar zijn op het internet: 

Google https://datasetsearch.research.google.com

CBS https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/?fromstatweb (Bij het CBS staat er een ‘i’ die alles uitlegt over de data en wat het betekent)

Ministerie Volksgezondheid https://data.overheid.nl  

Je mag alles gebruiken > Mits de informatie openbaar is en je in je productie benoemd waar je data vandaan komt!

Als je data hebt gevonden op een andere site: Kijk goed naar de website (wat is dit voor website? Is deze informatie te herleiden? Staat er een bron bij de informatie?) of de informatie betrouwbaar is.

En of je twijfelt over of je informatie betrouwbaar is kun je altijd een expert (denk aan bijvoorbeeld een hoogleraar) erbij zoeken en je cijfers voorleggen: wat staat er precies? En denk je dat het betrouwbaar is?

Als je moeite hebt met de data ‘lezen’: zorg dan dat je de dataset visueel maakt. Maak er bijvoorbeeld een grafiek van om de informatie beter te kunnen begrijpen.

Mocht je geen kant en klare data kunnen vinden: dan moet je gericht gaan zoeken en precies gaan kijken naar welke cijfers je nodig hebt.

Hoe verwerk je data in jouw verhaal?

  • Schrijf niet te statisch en probeer met woorden te werken ipv 50% ‘de helft’
  • En als je geen woorden kan gebruiken die het dan zo veel mogelijk in percentages.
  • Leert goed analyseren
  • Verspreid de cijfers over je gehele tekst
  • Denk na over waar je de visualisatie zet (Boven de tekst, in het midden, of onderaan) en schrijf naar je visualisatie toe. Zodat hij te begrijpen is voor de lezer.
  • Benoem je in conclusie nooit nieuwe cijfers!

Visualisatie site: Florisch  https://flourish.studio

We vonden het een heel fijn en leerzaam gesprek en Cédric heeft ons echt op weg kunnen helpen. Heel fijn om tips te krijgen over waar we het beste kunnen beginnen en hoe we bepaalde dingen kunnen aanpakken.

Voor de gesprekken begonnen las ik hoofdstuk 4 ‘Eigen hoofdredacteur’ van ‘De Nieuwe Journalist‘ uit. Wat mij weer inzicht gaf in waarom de competentie ‘reflecteren’ zo van belang is in dit vak. Ik las een stuk over een freelance journalist, Maurice van der Spek, die tegen de moeilijkheden van het freelancen aanliep, een sollicitatiebrief schreef en uiteindelijk besloot om de brief niet te versturen : ‘Wat was nou de reden dat ik daar wilde werken? Ik had geen antwoord op die vraag’ vertelde hij. ‘Ik ging gewoon in mijn kantoor zitten met een notitieblokje. Reflecteren, in mezelf graven. Wat is nou dat waakvlammetje in mij, wat is nou die passie?’ Bron: De Nieuwe Journalist , Hoofdstuk 4 ‘Eigen hoofdredacteur’, bladzijde 72.

Waar ik ook enthousiast van werd in dit hoofdstuk : ‘Journalisten ondernemen niet alleen op basis van emotie, maar ook op basis van creativiteit. Ze hebben de vrijheid om uitingsvormen te kiezen die passen bij de onderwerpen waarvan hun hart sneller gaat kloppen. Daar is veel ruimte voor in de journalistiek. Er is bijvoorbeeld een overlap tussen kunst en journalistiek. In het paper ‘Artistic Journalism: Confluence in forms, values and practice’ schrijft onderzoeker Stijn Postema: ‘Findings suggest that journalism is inextricably interwoven with the arts, and that is not necessarily a contemporary phenomenon….’ De verwevenheid met de kunstwereld blijkt onder andere uit de manier waarop journalisten hun verhaal vertellen…’ Bron: De Nieuwe Journalist , Hoofdstuk 4 ‘Eigen hoofdredacteur’, bladzijde 74.

Daarna verzond ik ‘s avonds eindelijk mijn mailtje voor mijn podcast over de ansichtkaart + kreeg ik antwoord:

Donderdag

Op donderdag besloot ik dit verslag uit te werken en nog een stuk van mijn podcast op te nemen vóór ik om 13:00 een meeting met de klas had.

Het was een fijne meeting. Het verliep beter dan afgelopen keren, het ging sneller, en we bleven niet bij van alles hangen.

Daarna ben ik nog verder gegaan aan mijn podcast. Ik heb het advies van de meneer van de vorige mail opgevolgd en een andere website benaderd via de mail. Nu is het wachten op antwoord!

Vrijdag

Op vrijdag besloot ik mijn stageonderzoek nog op mijn blog te plaatsen. Heb ik nog aan dit weekverslag gewerkt, ben ik gaan speuren naar cijfers over wanneer de eerste corona besmettingen in welk land plaatsvonden (was erg lastig! Dus daar ga ik volgende week mee verder) én had ik een online gastcollege documentaires maken van Linda Hakeboom!

Het college mocht niet opgenomen worden, omdat Linda mogelijk dingen zou vertellen die niet gedeeld worden met de buitenwereld. Wel gaf ze als belangrijkste tip: DURF! Volg niet altijd wat anderen van je willen/verwachten maar ga voor je eigen pad!

Verder ontving ik nog een hele lange brief voor mijn ansichtkaarten/post-productie over de corona-periode uit Zwitserland! Echt zo ontzettende fijne, met aandacht geschreven brief. Met een ontzettend interessant verhaal. Ik heb een klein vreugde dansje gedaan toen ik hem opende! 🙂

Tot de volgende!
Liefs,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *