Voor de vijfde week binnen: de zoektocht naar 'hoe nu verder' en verwondering

Afgelopen donderdag zei ik in onze digitale stand-up meeting, dat ik na een gesprek met een vriendin, en het sparren over ideeën, ‘de vibe’ weer terug had gevonden. Misschien zoeken we ook telkens weer naar een oplossing voor de vragen die nog open liggen. Terwijl de weg naar deze antwoorden toe misschien nog wel belangrijker is. Ik kon mezelf weer gaan verwonderen. En dat heb ik ook gedaan. Dit was mijn week!

Doelgroeponderzoek

Na ons gesprek met Bart vorige week, kwamen we er op dinsdag tijdens ons Skype gesprek na pasen achter, dat we echt moesten beginnen met het afbakenen van onze doelgroep. Na veel getwijfel en geneuzel en uren aan overleg, besloten we een doelgroep onderzoek te starten. Iedere klasgenoot zou 3 mensen (twintigers en dertigers met maatschappelijke interesses, een open-minded houding, en zonder journalistieke achtergrond) gaan spreken via Skype/videobellen en hen een aantal vragen voorleggen.

Voorafgaand aan het gesprek hebben we deze mensen de volgende vragen voorgelegd:

Kies uit de volgende lijst, 5 onderwerpen die jou interessant lijken en zet deze vervolgens in de volgorde van 1= interessant 5= Minst interessant. ( In het face-to-face gesprek zouden we hier over doorvragen. Waarom heb je deze keuze gemaakt?)

De onderwerpen waar ze uit moesten kiezen waren:

  • Plastic 
  • Stereotypen (bijv. bouwvakkers, woonwagenkampers, etc.) 
  • Pedofilie 
  • Welke weg legt je post af? 
  • Tweelingen 
  • Eenzaamheid 
  • Dierenhandel 
  • Hobby’s 
  • Fetisjen 
  • Schoonheidsidealen 

En de volgende vraag, voorafgaand aan het gesprek was: Kun jij 3 journalistieke producties die jij interessant vindt opnoemen? 

De volgende vragen hebben we gesteld tijdens het Skype/Videobel gesprek:

De vragen:

Persoonlijke gegevens noteren 

  • werk 
  • studie 
  • leeftijd 
  • hobby’s 
  • politieke voorkeur 
  • Op wat voor manier consumeer jij nieuws? 
    • welke media ?
    • welk medium ?
    • hoe vindt je jij je nieuws?
  • Welke journalistieke media volg je op social media ?
  • Ben jij eerder geïnteresseerd in Nederlandse of buitenlandse maatschappelijke onderwerpen ?
  • Consumeer jij journalistiek op social media ?
    • Op welke social media consumeer jij de meeste journalistiek ?
    • Op welke social media ben jij het actiefst? 
  • Waar consumeer jij nieuws? 
  • Hoe zou je jezelf in drie woorden beschrijven ?

Als onze antwoorden zullen we aankomende maandag bij elkaar gaan voegen in een document om vervolgens te kijken waar antwoorden elkaar eventueel overlappen.

We hopen zo door stappen te zetten iets meet helderheid te krijgen. Al weten we dat we steeds weer opnieuw met de wind mee moeten waaien als het gaat om het vinden en tevreden houden van een doelgroep. Al geloven we er ook in dat een doelgroep soms mogelijk nog niet weet dat hij of zij opzoek is naar een bepaald verhaal.

Ik heb deze week dus 3 mensen gesproken. Wat achteraf best leuk en verfrissend was om te doen. Eén meisje gaf tijdens de vraag ‘ Kun jij 3 journalistieke producties die jij interessant vindt opnoemen? ‘ alleen maar video’s aan mij door. Toen ik haar dit voorlegde, vertelde ze mij dat ze nooit heeft doorgehad dat ze het combineren van beeld en geluid eigenlijk het prettigste vindt. Terwijl de ander een podcast, een Youtube video en een artikel koos. Heel veelzijdig en iedereen heeft unieke voorkeuren.

Lees-update

Ik heb het eerste hoofdstuk van het boek ‘De nieuwe journalist’ gelezen. Wat heeft dat mij aan het denken gezet! Voor iemand die altijd zekerheid nastreeft heb ik wel een ontzettend onzeker beroep gekozen blijkt uit dit hoofdstuk. Ik hoop komende tijd goede tips uit dit boek te halen.

Dit vond ik gaaf

Stof om over na te denken:

En verder gaat de zoektocht nog steeds door…:

In de definitie van ondernemerschap gaat het om drie kernbegrippen: kansen zien, kansen benutten en creëren van waarde. Ondernemendheid is daar een onderdeel van. Bekijk deze animatie over ondernemerschap. Bron: https://entrepreneurscan.com/nl/blog/het-verschil-tussen-ondernemerschap-en-ondernemendheid/amp/

Mijn eigen ideeën

Ik heb afgelopen weken al een aantal keer benoemd dat ik bezig ben met een ansichtkaarten/brieven project rondom de covid-19 crisis die nu wereldwijd heerst. Ik ben onder tussen met smart op post aan het wachten, maar heb ondertussen nog een ander idee gekregen. Een podcast waar ik een zoektocht kan vastleggen zonder dat ik mijn huis hoef te verlaten. Ik hoop hier later meer over te vertellen!

Online gastcollege van Pieter van Huystee op vrijdag

Ah! Dit was wel echt het hoogtepuntje van mijn werkweek. Wat vond ik dit leuk en inspirerend. Ik heb vragen mogen stellen en zelfs contactgegevens van meneer gekregen, zodat eventuele ideeën bij meneer gepitch kunnen worden! Ik heb uitleg gekregen hoe het benaderen van een omroep gaat, het financieren van een project en over hoe hij te werk is gegaan bij verschillende films en documentaires. Alleen wat wel jammer was, dat er geen één student uiteindelijk ook daadwerkelijk vragen aan meneer heeft gesteld, terwijl hier voorafgaand aan het college wel om werd gevraagd. Uiteindelijk heb ik drie vragen gesteld, misschien een beetje té ijverig, maar nog altijd beter dan niets vragen lijkt mij…

Het begin van een documentaire of film ligt bij het noteren van het idee. Dit kun je op een a4tje doen, maar ook door middel van het maken van een trailer. Het gaat om het idee, nog niet om hoe perfect je trailer eruit zien. Denk nog niet aan je succes, of aan alles wat je later wilt bereiken, blijf in het nu, dat succes komt later.

Voorafgaand aan dit college heb ik ‘But Now Is Perfect’ gezien en hij heeft mij uit mogen leggen hoe deze film tot stand is gekomen. Zijn tip was: Durf je film of documentaire te veranderen gaandeweg. Maar vergeet niet hetgeen wat het vuurtje heeft aangewakkerd. Bij deze film waren dat de zo goed al leegstaande Italiaanse steden en een artikel in de krant over de burgemeester.

Gezien: https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2018/november/but-now-is-perfect.html

Ik hoop nog eens vaker bij een online gastcollege aan te sluiten. Ik vond het ontzettend leuk en leerzaam. Ook binnen de muren van mijn eigen huisje, heb ik me deze week kunnen verwonderen. Iets wat we niet moeten vergeten in deze gekke tijd.

Tot snel!

Liefs,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *