Voor de zesde week binnen: de productiefase is aangebroken maar hoe pakken we dat in deze gekke tijd aan?

Een balans zoeken tussen aan school werken en mijn rust nemen, begint hoe langer is binnen zit steeds moeilijker te worden merk ik. Mijn hoofd uitzetten, en even niet met school bezig zijn vind ik lastig nu we binnen zijn. Met continu het assessment in mijn achterhoofd, zoek ik naar kansen. Gelukkig is niet alles warrig. Ik heb het juist wel op een rijtje denk ik. Ik heb mezelf ingetekend voor de minor ‘Kunst, creëren en onderzoek’ en alle gewone dagelijkse bezigheden gaan nog door. Dit is wat ik deze week heb gedaan:

Doelgroeponderzoek

Om een beeld te krijgen van wat voor content onze doelgroep van Perspectief wil, zijn we met 21 twintigers in gesprek gegaan. Bij het selecteren van deze mensen vonden we het belangrijk dat ze geen journalistieke achtergrond hadden omdat dat een scheef beeld van de doelgroep zou creëren. Ons contact bestond niet uit een simpele enquête, maar we zijn daadwerkelijk in gesprek gegaan om zo door te kunnen vragen over de antwoorden op onze vragen. 

We gingen in gesprek over hun persoonlijke voorkeuren, huidige nieuwsconsumptie en we vroegen ze een selectie te maken uit tien vooraf door de redactie samengestelde onderwerpen. Zo kregen we een globaal beeld van onze doelgroep en de behoefte van onze doelgroep. Dit is nog niet onze definitieve doelgroep. Die zullen we tijdens het produceren fine-tunen.

Na terug te koppelen op de 21 gesprekken konden we wel de volgende conclusies trekken:

Onze doelgroep bestaat voornamelijk uit creatieve empathische mensen met een interesse in menselijke verhalen. Ook bleek dat de mensen die wij spraken veelal politiek links gekleurd waren. Ze vertelden ons dat ze voor het harde nieuws vaak de grote nieuwsmedia, zoals bijvoorbeeld NOS, AD, nu.nl, bezochten. Voor langere verhalen met meer diepgang zochten ze vaker de kleinere media op. Dat gebeurde enerzijds door direct het antwoord op een vraag te zoeken en anderzijds door indirect via social media of vrienden en kennissen de verhalen te vinden. Onze doelgroep is voornamelijk actief op de social media platforms Instagram en Facebook. 

Ook bleek dat wanneer onze doelgroep journalistiek consumeert hij of zij daar over het algemeen niet direct voor wilde betalen. Daarnaast werden paywalls als vervelend ervaren. Onze doelgroep is geïnteresseerd in zowel binnen- als buitenlandse verhalen met een lichte voorkeur voor binnenland.

Ook spraken we met de 21 mensen over journalistieke producties waar zij enthousiast van werden. Hieruit bleek dat infotainment, een combinatie tussen entertainment en informatie, enorm populair is bij onze doelgroep. Voorbeelden hiervan zijn NOS op 3, VICE of Zondag met Lubach. Voorbeelden die we bij meerdere mensen terug zagen komen. Ten slotte bleek uit onze analyse dat de doelgroep graag dicht bij de journalist wil staan. Bijvoorbeeld een informatief verhaal waar de maker van het verhaal ook een deel van zichzelf erin verwerkt.

De vijf vooraf verzonnen onderwerpen die het populairst waren bij onze doelgroep waren (aflopend op populariteit): stereotypen, schoonheidsidealen, post, eenzaamheid en Fetisjen. De vijf minder populaire onderwerpen waren (aflopend op populariteit): pedofilie, tweelingen, dierenhandel, plastic en hobby’s. 

De komende periode gaan producerend aan de slag met het populairste onderwerp: stereotypen. Door de tijd heen zullen we terugkoppelen op de conclusies die we nu trekken. zo willen we controleren of ze daadwerkelijk aansluiten bij onze doelgroep of dat ze nog bijgeslepen moeten worden.

*Dit onderzoek, is natuurlijk vanuit één hoek bekeken. We hebben de mensen die we hebben gesproken zelf uitgekozen. Mogelijk hebben we richting gegeven aan de discussie. We hebben vooral hoger opgeleiden linkse intellectuelen gesproken. Geen mbo’ers. Dit onderzoek is ons beginpunt. Maar is absoluut niet waterdicht. We willen ons blijven aanpassen en meevaren op de stroom.

Research voor donderdag. Onderwerp: Stereotypen

We besloten research te gaan doen naar het onderwerp waar de meeste interesse in was. Dit bracht bij ons bij een hoop vragen:

Willen we aan stereotypen of subculturen denken? Is dit urgent of creëren we zelf urgentie? Gaan we kapstokjes zoeken? Willen we filosoferen en draaien we ieder stereotypen de nek om? Of pakken we dit anders aan? Is ons doel juist informeren over stereotypes een inkijkje geven? Een combinatie van beiden? De psychologie van buiten hokjes denken?

We besloten de agenda niet te gaan volgen. Wij gaan de agenda bepalen en het perspectief bieden. Werkt het onderwerp niet, is dat een leermoment en gaan we van koers veranderen. We zijn niet product leidend, maar nu gericht op de groei. De groei van ons zelf als student, als groep en als collectief.

Stel we kiezen voor het onderwerp: Anorexia bij mannen. Dan gaan we naar het haakje kijken: er komt een boek aan over dit onderwerp > wij gaan produceren.

En we hopen voor ieder wat wils te gaan maken. Niet lineair, het is niet ons doel dat je iedere aankomende productie moet bekijken om alles te snappen. Maar je kunt stukjes uitzoeken die je zelf interessant vindt. Maar hoe meer clicks, hoe beter natuurlijk!

Sinds de coronacrisis, krijg je meer te maken stereotypering: mensen eten minder bij de chinees, de Brabanders worden met een schuin oog bekeken. Wat heb ik bekeken/gezien/gelezen over dit onderwerp:

Wat doen Furries?? | Dook Duikt In – Furry Fandom

Geraldine en Linda tonen (schokkende) subculturen uit de hele wereld – RTL LATE NIGHT

IK DURF HET BIJNA NIET TE VRAGEN – Aflevering 1 – Dikke mensen

https://www.npo3.nl/ik-durf-het-bijna-niet-te-vragen/01-10-2019/BV_101395001

Carrousel – VPRO – Npo start

https://www.npostart.nl/2doc/20-04-2020/VPWON_1289562

Crip Camp – Netflix

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/21/een-zomer-lang-iedereen-gelijk-a3997284

Gender stereotypes and education – European Institute for Gender Equality

Stereotypes — funny because they are true | Katerina Vrana | TEDxThessaloniki (Vond ik niet zo goed en ook weinig bijdragen aan ons geheel.)

Boys and Girls on Stereotypes – New York Magazine

Waarom worden GHB-verslaafden GEWEIGERD bij opvangcentra? | DANNY OP STRAAT #3

Voedselbank in de problemen door HAMSTERGEDRAG en corona | DANNY OP STRAAT #7

Wat gebeurt er op de laatste TIPPELZONES met drugsverslaafden? | DANNY OP STRAAT #5

  • Mensen met autisme
  • Mensen met een handicap
  • Mensen met overgewicht
  • Jehova getuigen
  • Bouwvakkers
  • Mensen in een woonwagenkamp
  • Mensen in de bijstand
  • Mensen met psychische klachten
  • Mensen met open relaties/meerdere partners
  • Subculturen: Hipsters, Kakkers, Tokkies, Nerds, Hiphop
  • Het kijken naar hoog of lager geschoold zijn
  • Sektes
  • Verzamelaars
  • Mensen met een verslaving
  • Mensen die te maken hebben met mishandeling of een onveilige leefomgeving
  • Ex gedetineerden
  • Mensen in de sex-industrie
  • Mensen die naar de voedselbank moeten
  • Dragqueens
  • Furries
  • Voetbalhooligans
  • Mannen met anorexia
  • Pitbullbezitters

Hoe nu verder:

Voor maandag na de vakantie gaat iedereen na het doen van de research afgelopen week, onderwerpen pitchen. Dit houdt in: uitleggen hoe je ergens toe bent gekomen (aangezien we bezig zijn met onderzoek, profilering en ondernemerschap) en de rest overtuigen van jouw onderwerp.

Als je kijkt naar de twee bijeenkomsten van deze week: voelt dit effectief? Waar begonnen we maandag en wat brengen we nu? Hoe kunnen we er vaart inhouden?

Op vrijdag: een online gastcollege van Marieke Widlak

Maandagochtend ontving ik een mailtje van de organisator van het gastcollege met Pieter van Huystee afgeslopen week. Terwijl ik me druk zat te maken over of ik te ijverig overkwam, ontving ik dit aardige mailtje in mijn mailbox. Deed me goed!

Afgelopen vrijdag was ik weer aanwezig bij het online gastcollege documentaire maken met als gast Marieke Widlak. Een nog jonge en spontane filmmaakster. Heel leuk om haar over haar korte documentaire ‘Nu of nooit meer’ en haar aankomende projecten te praten. En daarbij heeft ze aan ons, als beginners, een hoop tips gegeven.

‘Het belangrijkste is dat jij als maker weet waarom je iets maakt en dat je daar in blijft geloven. Kijk naar de werkcombinaties die voor jou als maker fijn zijn. + Ben je heel bewust van alle dingen die je tegenhouden in je hoofd of iets te gaan maken > Het idee zit in je hoofd met een reden, laat je niet tegenhouden!’

Gezien ‘Nu of nooit meer – Marieke Widlak’: https://www.npostart.nl/2doc/27-05-2019/VPWON_1297712

Gezien:

Hoofdstuk 2 – De nieuwe journalist

Overigens heb ik hoofdstuk 2 van ‘De nieuwe journalist’ nu gelezen. Ze zitten volgens mij nu in dit gedeelte van het boek nog in de fase van de moeilijkheden en de oudere journalistiek en de verschuiving van werkzaamheden. Dus ik ben heel benieuwd naar de vernieuwende aanpak die hopelijk nog gaat komen! 🙂

Mijn plan voor een podcast!

Ah ik vind het zo spannend om dit te delen. Omdat het al een tijdje in mijn hoofd spookt en ik niet zo goed weet of het mij allemaal gaat lukken, of het verhaal ook daadwerkelijk een verhaal gaat worden en of ik het aandurf. Maar goed. Hierbij heb ik toch de eerste stap gezet. Mogelijk volgt er later meer!

Dit proces waar we nu als groep in zitten is denk ik het aller moeilijkste. Condor is moeilijk. Condor in corona is nog moeilijker. We doen ons best en doe ons best volgens mij nog aardig goed.

Nu even een weekje vakantie.

Tot de volgende!

Liefs,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *