Week 8 binnen: een week van vallen en opstaan

Houvast creëren, daar zorg ik altijd zelf voor. Na voorafgaande assessments heb ik geleerd om nóg gestructureerd en inzichtelijk te leren werken. Ik heb mijn eigen dingen onder controle. Maar Perspectief als collectief geeft mij alleen deze week voornamelijk even verwarring. Ik leer heel veel, maar ik was mijn houvast even kwijt. Ik voel me soms gevangen en soms als een vogel zo vrij.

Dat gevangen voelen komt deels ook door mezelf. Laten we eerlijk zijn, deze coronacrisis doet iets met iedereen. Of het nu groot of klein is. Ik heb bijvoorbeeld ontzettend veel moeite met het ‘stoppen aan school te werken’. En dat klinkt misschien heel stom. Maar normaal gesproken ben ik op school, bibliotheek of in een koffiezaakje aan het werk en ga ik naar huis en kan ik school even loslaten. Maar nu heb ik moeite om mezelf een halt toe te roepen. Zelfs afgelopen week, terwijl ik vakantie had, kon ik mijn pitch van afgelopen maandag niet loslaten. En op de dagen dat ik niet iets leuks had gepland, maar rust en tijd voor mezelf had, bleef ik maar malen. Misschien klinkt het stom, maar overal om me heen zie ik toffe journalistieke producties, blijf ik ontdekken en leren, documentaires bekijken, en raak in geïnspireerd, alleen mag ik ook best wel eens ‘gewoon nutteloos zijn en niets doen’.

Dat heeft ieder mens soms nodig.

Onderwerpen pitchen : mijn ideeën

Dit waren de producties die ik voor Perspectief heb gepitcht afgelopen maandag:

  1. Mijn idee is om het stereotypen ‘van iemand die naar de voedselbank moet’ vast te leggen of te doorbreken. Terwijl wij in Nederland een van de meest welvarende landen zijn, lukt het nog steeds niet iedereen om het hoofd boven water te houden. Uit een artikel van de Volkskrant in 2019 blijkt: Dat in Nederland meer dan een miljoen mensen onder de armoedegrens leven. Maar niet iedereen die onder de armoedegrens zit, komt in aanmerking voor voedselhulp. ‘De schatting is dat 400 tot 450 duizend Nederlanders om financiële redenen niet altijd elke avond een warme maaltijd kunnen nuttigen. Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/steeds-meer-klanten-kloppen-aan-bij-de-voedselbank-stijging-van-8-procent~b0c47394/

Ik zou dit probleem willen uitpluizen en willen vastleggen door met de mensen in gesprek te gaan. Zowel de mensen die een pakket komen ophalen, als de mensen die bij de Voedselbank werken. Dit zou ik graag willen doen door een interactieve Illustratie van de Voedselbank in Eindhoven te maken. Met als inspiratie het werk van Andrew North zijn werk ‘The Big Draw: Selling the Sovjet Past’

https://femkeveltenaar.fhj.nl/wp-admin/post.php?post=730&action=edit

Zo enorm uitgebreid en lang als de tekening van Andrew, zal die van mij niet worden. Wel ga ik mijn best doen om door het gebruik van handgemaakte illustraties en de programma’s Verse.com of Thinglink, er iets moois van te maken.

2. Mijn idee is om het stereotypen ‘van iemand die de transitie van man naar vrouw’ vast te leggen of te doorbreken. Nikkie de Jager, beter bekend als NikkieTutorials, wordt overladen met positieve reacties na haar coming-out als transgender. Onder de reacties zijn veel jonge trans personen die zeggen door haar geïnspireerd te zijn. Maar het pad dat zij nog moeten bewandelen, is niet makkelijk. Alleen al vanwege de lange wachttijden in de zorg. Bron: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/4985706/nikkietutorials-transgender-operatie-geslacht-nederland-nikkie-de-jager

In Nederland zijn er tussen de 90.000 en 390.00 transgender personen afhankelijk van welke definitie je gebruikt. Als je alleen kijkt naar mensen die een sociale (en medische) transitie doormaken dan kom je snel bij het lagere aantal uit. Je komt snel bij het hogere aantal uit wanneer je kijkt naar het afwijken van genderidentiteit en -expressie van het geboortegeslacht in brede zin. Bron: https://www.transgenderinfo.nl/2-2/transgender/vraag-antwoord/

Centraal Bureau statistiek: file:///C:/Users/femke/Downloads/13U646transseksueleninnederland.pdf

Portretteren/fotoreportage Transgender in zijn of haar werkomgeving. Van man naar vrouw in een mannenwereld.

Wat we nu hebben bedacht:

Producties Perspectief – Stereotypering

Femke & Sophie – Fotoreportage transgender

Eilish – geschreven stuk dorpsgekkies vastleggen

Ines – Artikel (geschreven of beeld) jeugdcultuur en homogeen op school (stukje geschiedenis/invloed massamedia en internet)

Albert – Uitlegvideo stereotypes met een aantal hoofdvragen

Annelieke – (Pitbull eigenaren, paardenmeisjes) 3 stereotypen uitpluizen: in welke maten klopt dit? / Twee kanten van de situatie. Een drieluik over de verandering binnen het stereotypen. ( heel dik nu niet meer. Eerst man en nu vrouw. Eerst dakloos en nu niet meer )

Richenne – stuk of podcast: in gesprek gaan met mensen met autisme – Hoe autisme in de media wordt neergezet  

(Ines & Richenne: K-pop cultuur uitpluizen)

(Genderstereotypering en opvoeding een onderzoekend stuk / Wat voor soort mensen rijden in een bepaalde auto? Albert & Eilish )

Voorbereiding met Sophie

Zodra ik mijn pitch maandag had gedaan, kwamen Sophie en ik er achter dat we hetzelfde idee hadden. Soofs moeder heeft een kledingzaak waar een man zich na sluitingstijd in het geheim als vrouw komt verkleden. Het verhaal van de vissenzaak en de kledingwinkel willen we combineren tot één geheel.

Na het verwerken van alle informatie en de pitch, en het bespreken met Sophie, kwamen we tot de conclusie dat we we meer willen toevoegen aan ons ‘transgender verhaal’ dan alleen foto’s. We willen in deze productie ook verschillende onderzoeksmethodes die we met de groep hebben onderzocht toepassen. De menselijkheid die wij een willen brengen, en de data die wij willen toepassen, kan ons verhaal juist versterken en een diepere laag creëren. Welke onderzoeksmethodes wij mogelijk kunnen toepassen:

  • Raadplegen van databanken
  • Toepassen van datajournalistiek
  • Journalistiek onderzoek via internet
  • ( Interviewen mensen, kwalitatief onderzoek, croud soursing)

De foto’s die we voor onze fotoreportage willen maken, gaan we verwerken in een Slices productie. De foto’s zijn onze leidraad, met foto’s als uitgangspunt, maar verduidelijkt met informatie in de vorm van audio, data in tekst/grafieken. Om daar mee aan de slag te gaan, willen we vragen of iemand van Databewijst ons een handje op weg kan helpen.

Volgende week maandag willen Soof en ik aan de slag met het benaderen van de personen, het verder uitwerken van ons plan en het inzichtelijk maken van het verhaal we willen vertellen rondom dit thema.

Podcast: het publiek en de stappen

In mijn plan beschreef ik hoe ik in gesprek wil gaan met experts. Aangezien het in deze tijd niet zo gemakkelijk is om face-to-face met iemand in gesprek te gaan daarom ben ik gaan testen of ik ook telefoongesprekken kon opnemen. Met de app ‘TapeACall Pro’ ben ik aan de slag gegaan. Het vergt even wat oefenen, en het is ook een aantal keer misgegaan (wat ik nogal spannend vind aangezien ik het toch een keertje ‘echt moet gaan proberen’) maar het is me gelukt om het gesprek tussen mij en mijn zusje op te nemen.

Een test. Even kijken of de apparatuur wel werkt. We waren grumpy.

Verder kwam ik er achter dat ik ‘mijn publiek’ nog niet aan jullie heb voorgesteld. Het stukje publieksgerichtheid blijft telkens een zoektocht en zoals we bij Perspectief merken moet je jezelf telkens laten meevoeren met de stroom.

Mijn basis is hopelijk een zoektocht en terugblik in de geschiedenis in een cultureel jasje.. Mijn inspiratie haal ik uit programma’s als ‘Verborgen Verleden‘ , ‘Tussen Kunst en Kitsch‘ en de korte documentaire ‘VILSHULT | DOCUMENTAIRE | VPRO DORST‘. De eerste twee hebben het historische element. Alle drie een zoektocht naar een bepaald antwoord. En de laatste twee zijn allen gebaseerd op een bepaald voorwerp en het verhaal achter het voorwerp.

Het lastige is alleen dat een voorwerp krachtig overkomt door het gebruik van beeld. Alle drie de hierboven genoemde voorbeelden maken gebruik van video. Nu denk ik dat de fantasie van de mens een hoop mooie plaatjes kan vormen in het hoofd en dat wanneer ik de ansichtkaart zo gedetailleerd mogelijk omschrijf, het verhaal een echte zoektocht kan worden.

Maar wat wil deze doelgroep en wie is de doelgroep die naar dit soort programma’s kijkt? Uit een stuk van ‘Kennisnetwerk Informatie en Archief’ over het programma ‘Verborgen Verleden’ sprak men over: ‘Als archivarissen hebben we niet te klagen over aandacht van genealogen. De stamboomonderzoekers weten ons al vele jaren te vinden en vormen de belangrijkste groep bezoekers in archieven. Het is ook een groep bezoekers die uit alle lagen van de bevolking komt. Kortom: een ideale doelgroep!’

Helaas weet ik niet of ik ver ga komen met ‘alle lagen van de bevolking’. Natuurlijk kan de mogelijkheid bestaan dat je programma of podcast een brede doelgroep heeft, maar ik wil het toch wat afbakenen.

Ik vond vervolgens een ontzettend interessant onderzoek via: https://www.marketingfacts.nl/berichten/podcast-luisteraar-stoort-zich-niet-aan-advertenties ‘ want ik wilde wel eens weten welke kenmerken een podcast luisteraar nu had en wat dit voor mensen waren.

Over het onderzoek: ‘Nederlandse podcastluisteraars: van audiobehang tot zuurstoftank.’ Zo luidt de titel van het allereerste serieuze podcast-onderzoek van eigen bodem, dat is uitgevoerd door Bob den Hartog, marketingmanager bij podcast-productiehuis Dag en Nacht, en Amanda Brouwers, die is verbonden aan Rijksuniversiteit Groningen en productiebedrijf Podgront. De twee gingen niet over één nacht ijs, want ze enquêteerden 1.099 podcastluisteraars, interviewden 36 makers en zetten drie focusgroepen op met een selecte groep luisteraars. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en BNR Nieuwsradio ondersteunden het onderzoek.

…Maar goed, daar brengt dit nieuwe onderzoek dus verandering in. Allereerst is daar het doelgroep-profiel: iets vaker man dan vrouw, meestal hoogopgeleid en veelal tussen de 28 en 44 jaar oud. De onderzoekers zijn wel zo eerlijk om op te merken dat er onder de groep respondenten veel fanatieke podcast-luisteraars waren, dus is het goed mogelijk dat het onderzoek op dit vlak niet helemaal representatief is.

Bron: https://www.marketingfacts.nl/berichten/podcast-luisteraar-stoort-zich-niet-aan-advertenties

Sowieso heb ik een 30+ luisteraar in mijn hoofd. Iemand die even wilt ontspannen, onderweg: in de trein of tijdens het doen van de was, en interesse heeft in zoektochten/geschiedenis. Ik ga op een ander moment verder met het uitpluizen!

4 grotere producties? Waar ben ik aan begonnen?

Ook daar kwam ik achter. WANT KRIJG IK DIT ALLEMAAL WEL AF? Ten eerste, wil ik even zeggen, tegen mezelf, maar ook tegen mijn assessoren, dat het volgens mij niet gaat over het eind product (waar ik natuurlijk enorm veel waarde aan hecht) maar over dat ik laat zien dat ik nadenk, beleef, leer en geniet. Dat proces, dat probeer ik inzichtelijk te maken. Dus mocht ik dingen niet afkrijgen, weet ik wel dat ik er in deze gekke tijd alles aan heb willen doen om eruit te halen wat ik voor mogelijk heb geacht.

We besloten als groep, als klas en als Perspectief, om de tip van Ines in te zetten, en om ‘Airtable‘ te gaan gebruiken. Zo kunnen we voor elkaar inzichtelijk maken waar we mee bezig zijn en weten we van elkaar ook hoe groot de werklast is.

Ik weet nog niet waar ik over een aantal weken sta, maar ik weet dat ik er voor ga. Assessment, here we come!

Liefs,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *