Verrassende projecten van buitenaf

Hierboven zie je onze pitch van het eerste Venijnige Vraagstuk. Dit is één van de projecten die óók enorm van belang zijn voor mijn leerweg. Deze projecten verdienen het om benoemd en omschreven te worden en om een plekje te krijgen op mijn blog. Zeker omdat ik er stiekem ook wel heel trots op ben.

Het eerste Venijnige Vraagstuk

Een tijdje geleden kwam Mia Rijsewijk bij ons langs. Ze benoemde het probleem dat er een enorm hoog percentage uitvallers blijkt te zijn van studenten die van het mbo naar het hbo gaan. Mbo-studenten zouden mogelijk niet goed genoeg begeleid worden en de overstap naar het hbo te riskant en te lastig vinden. Om dit probleem hopelijk wat te kunnen verhelpen hebben ze een pilot opgezet. Vier Fontys-scholen zijn bezig met een groep laatstejaarsstudenten op te leiden tot ‘mentoren’. Deze mentoren zullen mbo’ers gaan begeleiden tijdens hun overstap naar het hbo.

Er zijn vier Fontys scholen op vier verschillende locaties, die meedoen aan de pilot. Nu gaat het er op iedere locatie anders aan toe, en ook zien de studenten op een locatie niet hoe het er op een andere locatie aan toe gaat. Daarom was de vraag van Mia aan ons: “Bedenk een oplossing om de hbo’ers onderling te laten zien wat er op iedere locatie gebeurt.” En dat hebben we gedaan!

De eerstejaars Condor-groep, werd opgesplitst in tweeën. Er werd van iedere groep verwacht dat ze een oplossing moesten bedenken voor Mia’s probleem om vervolgens in een pitch tegen elkaar te ‘battelen’. De groep met het beste idee maakte kans op een budget / geldbedrag van duizend euro.

Het pitchen was spannend, maar we stonden er écht als groep. En dat gaf kracht. We hebben in onze pitch willen laten zien, wat we ook als eindproduct willen maken. We hebben via Verse ( online-platform ) een demonstratie gemaakt van ons idee. In onze pitch zie je vier personen in vier verschillende blokjes die samen de vier Fontys locaties moeten voorstellen. We hebben de vier presentatoren zichzelf voor laten stellen en laten uitleggen naar welke locatie ze gaan. In het eindproduct zullen de vier verschillende scholen in deze blokjes te zien zijn, en kun je zelf kiezen welke school je wilt zien. Ze gaan op deze scholen vragen stellen aan de scholieren daar en items maken op iedere school. Door middel van Verse kun je aanklikken wat je zelf op dat moment wilt zien en zo kun je zelf gericht kiezen wat je wel en niet wilt weten. Het is kort en bondig en zo kunnen wij op een speelse manier alle scholen op de hoogte brengen.

( Onze Verse Pitch is te zien in mijn intro van deze productie. )

Bovenstaande afbeelding is een screenshot van onze pitch. Je ziet de vier presentatoren die ieder benoemen bij welke school ze langs zullen gaan. In het vervolg zullen niet de presentatoren maar de scholen te zien zijn op de vier afbeeldingen. Zodra je op één van de vier blokken klikt zul je door middel van de verschillende knoppen verder kunnen klikken en vragen kunnen stellen.

De link naar onze Verse pitch: https://www.verse.com/stories/56050-onze-pitch/?embed&slidearrows=0

Poster gemaakt door: Richenne Zeebregts

Hierboven zie je de poster die wij ook samen hebben gepresenteerd aan de jury tijdens onze Pitch. Zo hadden we de mogelijkheid om nogmaals op een visuele manier duidelijk te maken wat onze visie is en wat we willen gaan maken. Plus zo ontstond de mogelijkheid voor de jury, om de hoofdlijnen op het eind nog een keer te kunnen bekijken. De poster van Richenne was een mooie bijdrage aan het geheel.

En ons harde werk heeft zeker wat opgeleverd, want we hebben de klus binnengesleept! Na het assessment nemen we contact op met de opdrachtgever en gaan we aan de slag!

De video voor het Data Driven Business Lab

Ik benoem mijn samenwerking met Nathan van het Data Driven Business Lab op de Fontys locatie in Eindhoven, al in twee eerdere publicaties, maar vond het zeker van belang om dit nog een keer te benoemen. ( Post 1: https://femkeveltenaar.fhj.nl/reflecteren/voortgang-deel-1/  Post 2: https://femkeveltenaar.fhj.nl/reflecteren/voortgang-deel-2/#more-288 )

En we hebben niet stilgezeten! We zijn nog steeds stappen aan het zetten om de video met Nathan’s verhaal erin voor elkaar te krijgen. Helaas liep het niet zoals we van te voren hadden bedacht. Er werd ons bij de start van het project, een filmcrew en montage-team beloofd. Uiteindelijk bleek niet zo te zijn; aangezien het budget vanuit Fontys niet werd geaccepteerd, en er onderlinge mis-communicatie bleek te zijn tussen de opdrachtgevers. Dus toen kwam Fontys met de conclusie: “Femke heeft vast wel connecties, die kan het vast wel oplossen.” Dit had als gevolg dat ik met mijn handen in het haar zat.

Met Nathan in de studio

Maar we gaven de moed niet op! In de kerstvakantie heb ik een studio geregeld en hebben we Nathan’s verhaal opgenomen in zowel het Engels als in het Nederlands. De audio-bestanden hebben we, en nu is het nog zaak dat we de video gaan opnemen. Dit gaat in de loop van volgende week gebeuren. We hebben een drone geregeld en ik heb verschillende voorwerpen gekocht die we gaan gebruiken in de video. Het filmen en het monteren is aan mij, dat is spannend, maar ik ga het gewoon doen.

Nathan en ik willen de video koppelen aan een evenement waar we de video kunnen laten zien. We hebben verschillen evenementen in ons hoofd ( een eind-evenement van Nathan in het Philips-stadion, of de open dag van zijn minor in maart ) en gaan aan de hand van komende week kijken welke optie het beste aansluit.

Met Nathan in de studio

Dit is een opdracht waar mijn gevoel heel erg aan verbonden is. Doordat ik zo nauw samenwerk, creëer je ook een band. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat en hoop te laten zien aan de mensen , en ook een beetje aan mezelf, dat we geen film-crew of montage-team nodig hebben om er iets moois van te maken.

De televisie uitzending van Albert

De uitzending van Albert.

Albert gaf een tijd geleden aan dat hij een televisie-uitzending wilde maken. Hij bezoekt bijna iedere week ‘De Wereld Draait Door’, en hij wilde zelf gaan ervaren hoe het was om een programma te presenteren. Aangezien je zo’n uitzending niet ‘in je eentje’ kunt maken, besloten we hem een handje te helpen.

Albert vroeg mij in eerste instantie als tafeldame. Ik zou meehelpen het gesprek gaande te houden en samen met hem vragen stellen aan de gasten wanneer nodig. Op de opnamedag zelf kwam Albert er achter dat hij zijn uitzending mogelijk beter had moeten voorbereiden en vertelden de aanwezigen docenten dat ik niet goed ingelicht was door Albert. Albert vroeg mij op het laatste moment of ik de autocue kon verzorgen.

Dit ging in het begin niet goed. Tijdens de eerste ‘testopname’ ging mijn autocue-tekst alle kanten op en raakte ik helemaal in paniek. Ik had dit nog nooit gedaan! Gelukkig moest iedereen even wennen en ging ‘de officiële’ uitzending al een stuk beter.

Ik baalde achteraf absoluut niet dat ik de autocue heb moeten doen. Ik had niet echt de behoefte om ‘in beeld’ te verschijnen, en heb nu iets gedaan wat ik nog nooit eerder heb gedaan. En het was eigenlijk best wel tof!

Met een deel van de Condor-groep na de uitzending

Ook als groep was het een fijne ervaring. Aangezien iedereen nogal snel geneigd is om individueel aan de slag te gaan, was dit een mooie mogelijkheid om als groep meer tot elkaar te komen. We werden echt gedwongen om samen te werken, en dat bleek achteraf erg positief.

Iedere nieuwe ervaring draagt bij aan ons leerproces, daarom ben ik ook erg dankbaar voor deze nieuwe kansen en mogelijkheden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *