Het einde van semester 4 – Leerjaar 2 : Hoe profileer ik mezelf als ondernemend en onderzoekend journalist?

Brené Brown zei ooit eens: ‘Kwetsbaarheid is de bron van vernieuwing, creativiteit en verandering.’ Een uitspraak die mijn volledige semester, mijn attitude als mens en als journalist omvat. Het kwetsbare van dit semester, heeft zoveel moois gebracht. Nooit zonder slag of stoot, maar altijd met mijn haren in de wind en mijn borst vooruit. Dit was mijn semester:

Uitleg:

Om jullie een beetje mee te kunnen nemen in mijn reis heb ik 3 tijdlijnen gemaakt. Bekijk onderstaande foto’s voor uitleg hoe je de tijdlijnen het beste kunt bekijken:

Vooral bij het gedeelte ‘profileren’ (geel) heb ik de tijd genomen om dit onderdeel nog extra toe te lichten.
Druk op dit pijltje om de volgende tijdlijn te bekijken.
Of klik op deze afbeelding voor een volledig overzicht van alle tijdlijnen.

Zie de tijdlijnen hier:

Intelligentie-lockdown-weekverslagen

Zodra de corona-perikelen begonnen besloot ik weekverslagen te gaan schrijven. Dit zoals ik bij mijn stage ook had gedaan. Om zo orde te creëren, iedere stap bij te houden en het daarmee mezelf en hopelijk ook mijn assessoren wat makkelijker te maken!

Ieder weekverslag begon met onderstaande afbeeldingen. Waarmee ik een beetje van mezelf (je ziet mijn handschrift) en veel van mijn reis hoop te laten zien:

Week 1 – https://femkeveltenaar.fhj.nl/reflecteren/het-opnieuw-starten-met-ontdekken-in-semester-4/

Week 2 – https://femkeveltenaar.fhj.nl/reflecteren/mijn-tweede-week-binnen-hoe-we-toch-proberen-door-te-gaan-met-het-gewone-leven/

Week 3 – https://femkeveltenaar.fhj.nl/reflecteren/voor-de-derde-week-binnen-we-staan-gelukkig-niet-stil/

Week 4 – https://femkeveltenaar.fhj.nl/reflecteren/de-vierde-week-binnen-en-van-je-hela-hola-houd-er-de-moed-maar-in/

Week 5 – https://femkeveltenaar.fhj.nl/reflecteren/voor-de-vijfde-week-binnen-de-zoektocht-naar-hoe-nu-verder-en-verwondering/

Week 6 – https://femkeveltenaar.fhj.nl/reflecteren/voor-de-zesde-week-binnen-de-productiefase-is-aangebroken-maar-hoe-pakken-we-dat-in-deze-gekke-tijd-aan/

Week 7 – vakantie

Week 8 – https://femkeveltenaar.fhj.nl/reflecteren/week-8-binnen-een-week-van-vallen-en-opstaan/

Week 9 – https://femkeveltenaar.fhj.nl/reflecteren/voor-de-negende-week-binnen-een-week-vol-nieuwe-inzichten/

Week 10 – https://femkeveltenaar.fhj.nl/reflecteren/week-tien-aaah-help-ik-heb-het-zo-druk/

Week 11 – https://femkeveltenaar.fhj.nl/reflecteren/week-11-binnen-ik-vond-dit-een-heftige-week/

Week 12 – https://femkeveltenaar.fhj.nl/reflecteren/week-12-thuiswerken-de-paniek-maakt-ruimte-voor-nieuwe-energie/

Week 13 – https://femkeveltenaar.fhj.nl/reflecteren/week-13-het-werken-met-een-hele-hoop-audio/

Week 14 – https://femkeveltenaar.fhj.nl/reflecteren/week-14-we-zijn-er-bijna-we-zijn-er-bijna-maar-nog-niet-helemaal/

Week 15 – https://femkeveltenaar.fhj.nl/reflecteren/week-15-binnen-mijn-laatste-verslag-voor-mijn-assessment/

ONDERZOEKEN

We begonnen dit schooljaar met het onderzoeken van de elf onderzoeksmethodes (en meer!) zoals de FHJ ze hanteert door te spitten. We verdeelde onderling de onderzoeksmethodes en besloten onze bevindingen iedere maandag te presenteren aan elkaar in een powerpoint. (Nog vóór de corona-crisis begon!)

  • Beroep doen op de Wet Openbaarheid Bestuur 
  • Toepassen van datajournalistiek
  • Journalistiek onderzoek doen via internet/social media 
  • Onderzoeken via de vertelvorm Storey Based Inquiry
  • Raadplegen van databanken  
  • Het uitzetten van enquêtes/ gebruik maken van crowdsourcing
  • Het maken en inzetten van een tijdlijn 
  • Het lezen en interpreteren van jaarrekeningen
  • Factchecken
  • Juridisch checken van informatie  
  • Onderzoek via de participerende methode  

Al deze onderzoekjes en researchdocumenten zijn hieronder terug te vinden:

Powerpoint over Wobben – Annelieke Aardoom – (Krijg ik niet op mijn blog geplaatst)

ONDERNEMEN

Collectief Perspectief

Liefs,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *